Plento dviračių grupių komponentai (2 dalis)

Toliau tęsiame straipsnį apie plento dviračių grupių komponentus! Dabar, kai jau žinome, kuo skiriasi grupės ir jų asortimentas, galime apžvelgti individualius grupių komponentus. Mes paaiškinsime pagrindinius skirtingų prekės ženklų skirtumus, ir į ką reikia atkreipti dėmesį perkant aukščiausios klasės produktus.

Švaistikliai

Švaistikliai yra didžiausia bet kurios grupės dalis, ir ji susideda iš dantračių, švaistiklių ir ašies, kuri sujungia abu švaistiklius.

Švaistikliai yra skirstomi į tris kategorijas, atsižvelgiant į naudojamų dantračių skaičių: dvigubus (dažniausiai pasitaikančius), viengubus (populiarūs kalnų dviračiuose ir „cyclocross“/žvyro disciplinoje) ir trigubus (senesnis standartas).

2-jų pavarų švaistiklių variantai

Standartiniai 2-jų pavarų švaistikliai dažniausiai yra naudojami pro lygio dviratininkų, ir jie susideda iš 53t (dantukų) didesnio dantračio ir 39t (dantukų) mažesnio dantračio.

Pusiau-kompakto švaistikliai ar pro-kompakto – 52/36t. Tai yra lengvesnė pavara, kuri suteikia lengvesnį važiavimą į kalnus, tuo pačiu išlaikant didelį viršutinį dantratį. Varžybose dalyvaujantys dviratininkai mėgėjai gana dažnai renkasi šią pavarą. 

Kompakto švaistikliai yra 50/34t pavaros. Jie - labai populiarūs dėl dar lengvesnių pavarų ir mažesnio svorio derinio.

Super-kompakto švaistikliai siūlo dar mažesnį pavarų diapazoną ant 2-jų dantračių (dažniausiai 48t/32t). Juos vis labiau naudoja žvyro dviračiams ir turistiniams dviračiams, kurie nori mažos/lengvos pavaros.

3-jų pavarų švaistikliai

Trigubas yra senesnio tipo, dažniausiai komplektuojamas su senoviniais plento dviračiais ir turistiniais dviračiais. Jis suteikia platų pavarų diapazoną, tačiau prideda papildomo svorio. Jis jungia 50t išorinį dantratį, 39t vidurinį dantratį ir vidinį dantratį, kuris turi tik 30 dantukų, ir yra populiarus tarp dviratininkų turistų, kurie vertina mažiausią dantratį, kai yra didžiausia apkrova ant dviračio (kelioniniai krepšiai ir kt.).

1-os pavaros švaistikliai

1-os pavaros švaistikliai – taip pat žinomi kaip 1x pavaros – turi tik vieną dantratį. 1-ą dantratį priekyje dažnai kompensuoja platus galinių pavarų žvaigždžių blokas. 


Plento dviračių rankenėlės

Daugeliu atveju šiuolaikiški plento dviračiai naudoja dvejopo veikimo rankenėles, kurios sujungia pavarų rankenėles su stabdžių rankenėlėmis. Kiekvienas prekės ženklas naudoja savo koncepciją, taigi pavarų perjungimas irgi skiriasi.

Tikriausiai esate girdėję apie elektroninį perjungimą – jis yra aukštesniame lygmenyje,  brangesnėse grupėse visų trijų prekės ženklų, ir vis tiek pats būdas priklauso nuo stabdžių rankenėlėse įtaisytų lizdų. Visi naudoja mažus servovariklius, kurie priverčia perjungėją veikti. Elektroninės sistemos nuolat užtikrina tikslų perjungimą ir reikalauja mažesnės techninės priežiūros nei mechaninė sistema.

 

Shimano plento transmisijos perjungimas

Shimano Total Integration (STI) naudoja stabdžių rankenėles, kurios yra padalintos į dvi dalis, pavarų perjungimas yra už stabdžių rankenėlės. Dešinė stabdžių/pavarų perjungimo rankenėlė kontroliuoja galini perjungėją o kairė – priekinį perjungėją.

Jeigu jūs paspausite artimiausią (mažesnę) dešinės pusės mentelę į vidinę pusę, grandinė pasislinks ant mažesnės žvaigždutės (žemyn per galinių pavarų žvaigždžių bloką). Jeigu jūs paspausite visą stabdžių rankenėlės mentelę (didesnę) į vidinę pusę, tai pakelsite grandinę atgal ant didesnės žvaigždutės (aukštyn galinių pavarų žvaigždžių bloku). Naudojant kairę rankenėlę, veiksmai yra tokie patys, tik perjungimas keičia grandinę tarp priekinių dantračių.

Shimano elektroninė sistema yra žinoma kaip Di2. Ji naudoja tokią pačią perjungimo seką, kaip ir prieš tai aiškintas mechaninis perjungimas, tačiau yra naudojamos dvi mentelės (mygtukai) vietoj visos stabdžio rankenėlės mentelės judėjimo – taip perjungiamos pavaros. Perjungimo nustatymai gali būti individualizuojami pagal jūsų poreikius, galima programiškai nustatyti: kiek perjungti pavarų, jeigu jūs paspaudžiate ir laikote perjungimo mentelę, ar kaip greitai jūs norite perjungti pavaras. Di2 taip pat siūlo sinchronizuotą perjungimą, kuris prideda automatinį koregavimą keičiant pavaras.

SRAM plento transmisijos perjungimas

SRAM DoubleTap taip pat naudoja dviejų dalių stabdžių rankenėles, tačiau norint perjungti pavaras, reikia naudoti tik artimiausią (mažiausią) stabdžių rankenėlės mentelę.

Jeigu jūs paspausite dešinės rankenėlės mentelę į vidų tik truputį, kol išgirsite pirmą spragtelėjimą, grandinė persijungs žemyn per vieną žvaigždutę. Jeigu jūs toliau spausite mentelę į vidų, kol išgirsite antrą spragtelėjimą, grandinė persijungs aukštyn per vieną žvaigždutę. Kairės pusės rankenėlė valdo priekinį perjungėją tuo pačiu veikimo principu.

SRAM elektroninė sistema yra žinoma kaip eTap, ji veikia šiek tiek kitaip. Norėdami perjungti pavarą aukštyn galinių pavarų žvaigždžių bloku, spustelkite dešinės pusės stabdžių rankenėlės mentelę; norėdami perjungti pavara žemyn galinių pavarų žvaigždžių bloku, spustelkite kairės pusės stabdžių rankenėlės mentelę. Norėdami perjungti priekines pavaras, spustelkite abi menteles kartu.

Campagnolo plento transmisijos perjungimas

Campagnolo Ergopower sistema, kaip SRAM ir Shimano, naudoja padalintas stabdžių rankenėles su perjungimo mentelėmis, tačiau jie pridėjo papildomą mygtuką vidinėje rankenėlės pusėje, kur dažniausiai yra jūsų nykštys.

Norėdami perjungti pavarą žemyn galinių pavarų žvaigždžių bloku, paspauskite nykščiu mygtuką, esantį ant dešinės rankenėlės. Norėdami perjungti pavarą aukštyn galinių pavarų žvaigždžių bloku, spustelkite mentelę į vidinę pusę, esančią už stabdžių rankenėlės. Tokie patys veiksmai, atliekami kairės pusės rankenėlės pagalba, perjungia priekines pavaras.

Campagnolo elektroninė sistema yra žinoma, kaip EPS, ji veikia tokiu pačiu principu, kaip ir mechaninė sistema, nors ji gali būti perprogramuojama pagal jūsų asmeninius poreikius. Išmaniųjų telefonų programa „MyCampy“ taip pat padeda jums pačiam nustatyti bet kokias perjungimo problemas.

Stabdžiai

Per pastaruosius kelis metus naudojamų plento dviračių stabdžių įvairovė labai padidėjo ir tapo daug sudėtingesni. Ankščiau plento dviračiai naudojo tik trosais valdomus „caliper“ tipo ratlankių stabdžius. Tačiau pastaraisiais metais plento dviračių stabdymo galimybės išaugo, atsirado tiesiogiai tvirtinami „caliper“ tipo ratlankių stabdžiai, hidrauliniai „caliper“ tipo ratlankių stabdžiai, trosų valdomi diskiniai stabdžiai ir hidrauliniai diskiniai stabdžiai. Kurį stabdžių tipą pasirinkti yra geriausia – sudėtinga atsakyti, tai priklauso nuo nemažai faktorių.

Diskai užtikrina geresnį stabdymą drėgnomis sąlygomis tik nedidele papildomo svorio kaina.

Nuo 2017 metų gruodžio plento dviratininkams Shimano siūlo „caliper“ tipo ratlankių stabdžius, hidraulinius diskinius stabdžius ir mechaninius diskinius stabdžius esant skirtingoms grupėms. Naujausia Dura-Ace grupė turi hidraulinius diskinius stabdžius, taip pat ir naujoji Ultegra R8000 – tai parodo, kad Shimano aiškiai įžvelgia diskinius stabdžius ateityje.

Šiuo metu SRAM turi mechaninius ir hidraulinius ratlankių stabdžius, taip pat hidraulinius ir mechaninius diskinius stabdžius.

Campagnolo pavėlavo su naujovėmis, tačiau diskinių stabdžių detalės buvo pagaliau patvirtintos. Prekės ženklas pasiūlys Potenza, Chorus, Record ir Super Record grupių diskinių stabdžių versijas.

 

Plento dviračių pavarų perjungėjai


Perjungėjai yra mechanizmai, kurie valdo grandinę pereinant nuo vienos pavaros ant kitos. Priekinis perjungėjas veikia su priekiniais dantračiais, kol galinis perjungėjas – su galinių pavarų žvaigždžių bloku; abu yra valdomi rankenėlių.

Plento dviračio galinių pavarų žvaigždžių blokas

Galinis žvaigždžių blokas

Galinių pavarų žvaigždžių blokas yra žvaigždučių rinkinys, kuris yra sumontuotas ant galinio rato. Kuo daugiau žvaigždučių galiniame žvaigždžių bloke, tuo daugiau pavarų yra grupėje. Taigi, jeigu 9-ios žvaigždutės, jūs turite 9-ių pavarų grupę; 10-ies žvaigždučių yra 10-ies pavarų grupė ir taip toliau.

Pastaba: pavaros tik nurodo žvaigždučių skaičių, o ne kiek pavarų yra iš viso; norint žinoti, kiek yra pavarų iš viso, reikia galinių pavarų skaičių padauginti iš priekyje esančių dantračių.

Daugiau žvaigždučių ne tik užtikrina platesnį pavarų diapazoną, tačiau reiškia, kad ir jų tarpai yra mažesni. Mažesni tarpai leidžia lengviau išlaikyti pedaliažą (švaistiklių apsisukimų skaičių per minutę), kai perjunginėjamos pavaros nuo vienos ant kitos, todėl profesionalai renkasi didesnį pavarų diapazoną.

Diapazonas 11-28t yra labiausiai paplitęs galinis žvaigždžių blokas plento dviračiuose, tačiau Shimano, SRAM ir Campagnolo siūlo platų pasirinkimą, kuris užtikrintų jūsų važiavimo poreikius. 

Plento dviračio grandinės

Reikiamos grandinės tipą nurodo pavarų skaičius ir visų komponentų grupės prekės ženklas (grupėms su didesniu pavarų skaičiumi reikia siauresnių grandinių). 

Brangesnės grandinės dažnai dirba sklandžiau, yra patvaresnės ir turi atsparumą korozijai nei pigesnių konkurentų.

Be to, kai kurioms brangesnėms grandinėms, yra įgręžiami kaiščiai ir plokštelės, norint sumažinti svorį. Atkreipkite dėmesį, kad grandinė yra besidėvinti dalis ir ją reikia keisti reguliariai.

Plento dviračio centrinės ašies guolis


Centrinis ašies guolis

Centrinė ašis talpina guolius, į kuriuos įsikiša ir sukasi švaistiklių ašis, yra tinkama jūsų rėmui. Centrinė ašis yra įvairių dydžių ir formų, bet, kai kalbame apie plento grupes, jie yra skirstomi į dvi kategorijas: „press fit“ ir įsriegiamus.

Įsriegiamos centrinės ašys yra įsukamos į jūsų rėmo sriegį. „Press fit“ tipo centrinės ašys, kaip nurodo pavadinimas, yra presuojamos į rėmą ir laikosi dėl trinties. „Press-fit“ centrinės ašys yra mažiau patikimos nei įsriegiamos, kai kalbame apie techninę būklę ir suderinamumą. Tačiau dauguma gamintojų teikia pirmenybę svoriui ir standumui, taip pat šias ašis yra lengviau pagaminti.

Svoris

Vienas garsus žmogus apie dviračio dalis yra pasakęs: „Stipru. Lengva. Pigu. Pasirink du." Lengvesnis dviratis visada greičiau įsibėgės ir lengviau važiuos į kalnus nei sunkus dviratis, tačiau už mažesnį jėgos panaudojimą reikia kažką duoti, šiuo atveju, daugiau sumokėti.

Nesvarbu, ar jūs žiūrėsite į grupes, ratus ar net pilnai surinktą dviratį, dažniausiai aukštas kainas nulemia mažas svoris.

Kuo daugiau sumokėsite už plento grupę, tuo lengvesnę ją gausite. Vis dėlto svorio suma, kurią taupote už savo pinigus, dramatiškai mažėja kylant aukštyn link pro lygio grupių.

Šie svorio skirtumai yra brangesnių ir geresnių medžiagų, arba daug laiko reikalaujančios gamybos proceso rezultatas. Be tolimesnio apdirbimo, skylių gręžimo ir aukšto tikslumo, brangesni komponentai dažnai gaminami iš tokių medžiagų: anglies pluošto, titano, lengvo aliuminio ir keramikinių guolių, kad pasiektų lengvumo viršūnę. 

Ilgaamžiškumas

Išleisdami didesnę pinigų sumą grupei, jūs tikitės, kad ji jums tarnaus ilgiau nei pigesnis variantas. Ilgaamžiškumas didėja kainai kylant, tačiau patirtis rodo, kad ilgaamžiškumą užtikrina jau antrasis grupių lygis ir tai, kai kuriais atvejais, padeda atsisakyti pačio brangiausio varianto.

Brangesni techniniai komponentai yra pagaminti tiksliau, tobulinant ir naudojant geresnes medžiagas, kurios suteikia ilgesnį komponento funkcionavimą. Tai puikiai pasimato perjungėjuose ir rankenėlėse, pigesnės dalys dažnai greitai nusidėvi, o brangesnės dalys išlieka kaip naujos.

Tačiau su besidėvinčiomis dalimis tokiomis, kaip galiniais žvaigždžių blokais ir dantračiais, yra atvirkščiai. Pigesnės versijos yra pagamintos iš sunkesnio, bet patvaresnio plieno, tuo tarpu kai brangesnės versijos yra pagamintos iš lengvesnių, bet minkštesnių aliuminio ir titano metalų.

Našumas

Brangesnės grupės – tai ne tik lengvesni komponentai, jos turi ir kitų privalumų, padidinančių našumą. Renkantis brangesnį variantą, labiausia pastebimas yra sklandus, tikslus ir greitesnis perjungimas tarp pavarų. Reikia mažiau pastangų perjungti pavaras, pats rankenėlės paspaudimas tampa lengvesnis ir tai jaučiama, kai jūs važiuojate dviračiu kelias valandas ar dalyvaujate varžybose. Toks elektroninis pavarų perjungimas suteikia kelis privalumus – maksimalus tikslumas ir greitis tik vieno paprasto mygtuko paspaudimu.

Kitas našumo pavyzdys yra padidintas švaistiklių standumas, kuris užtikrina greitesnį perjungimą ir efektyvesnį galios perdavimą iš pedalų į galinį ratą. Tai pasiekiama, naudojant sudėtingesnes konstrukcijas ir medžiagas, kurios padidina stiprumą ir standumą, ir svarbiausia, neprideda papildomo svorio.

Perkant vis brangesnius stabdžius, privalumų sąrašas smarkiai didėja. Paprastai brangesni stabdžiai yra stipresni, suteikia geresnį jausmą ir kontrolę, ir reikalauja mažiau jūsų fizinės jėgos stabdant.

Papildomos funkcijos

Dabar Shimano ir Campagnolo siūlo aukščiausios klasės universalaus dydžio švaistiklius, kurie yra derinami su „cross-compact“, pusiau kompakto ir standartinio dydžio dantračiais. Tai reiškia, kad jeigu jūs kada nors norėsite pasikeisti dantračių dydį, jums nereikės keisti visų švaistiklių.

Komponentų suderinamumo problemos

Verta žinoti, kad ne visi grupės komponentai yra keičiami. Pavyzdžiui, jums netiks 10-ies pavarų Shimano Tiagra grupės rankenėlės su 11-os pavarų Shimano 105 grupės perjungėjais. 

Paprastai Shimano grupės yra sukurtos dirbti viena su kita, jeigu derinamų/komplektuojamų grupių pavarų skaičius yra toks pats. Dėl konkrečių suderinimo klausimų rekomenduojame kreiptis pas mus ir pasikonsultuoti.

Ultrabike komanda